Instalacja radia CB w samochodzie

Wbrew pozorom instalacja radia CB w samochodzie nie jest prostsza niż prace przy zakładaniu stacji bazowej. Wynika to z faktu, że antena samochodowa ma o wiele mniejszą sprawność od anteny stacjonarnej. Dlatego wszelkie niedokładności lub wręcz pomyłki odbijają się bardzo niekorzystnie na łączności. Podstawowy problem to wybranie optymalnego miejsca dla anteny

Kwestia druga to umieszczenie samego radia CB. Właściwie jest to sprawa upodobań, ale przed podjęciem ostatecznej decyzji wskazane jest rozważenie poniższych uwag:

– Najważniejsze jest bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Radio umieszczone pod deską rozdzielczą to potencjalne zagrożenie dla nóg podczas kolizji. Z podobnego też względu wybór miejsca na suficie pojazdu uznać należy za jeszcze gorszy. Najlepiej gdy radio uda się wbudować w deskę rozdzielczą.

— Bezproblemowe wbudowanie radia w deskę rozdzielczą możliwe jest tylko wtedy, gdy wtyk służący do podłączenia mikrofonu znajduje się nie z boku radia, tylko na płycie czołowej. Całkowite wbudowanie radia niesie ze sobą wydatek związany z zakupem dodatkowego głośnika, ponieważ jego głośnik wewnętrzny nie będzie już słyszalny.

— Wskaźnik numeru kanału jest słabo widoczny gdy pada nań światło słoneczne.

— Drogie radio CB zainstalowane w widocznym miejscu, to wręcz zaproszenie do włamania.

— Elementy regulacyjne naszego radia powinny się znajdować w zasięgu ręki bez potrzeby zmiany pozycji na fotelu.

Jeśli już wiemy, gdzie będzie umieszczona antena, (o ile nie jest to antena magnetyczna) możemy przystąpić do wiercenia otworu mocującego. Jego średnica podana jest zwykle w materiałach załączonych do zakupionej anteny. Większość anten wymaga otworu o średnicy 13 mm. Gdy miejscem lokalizacji anteny jest karoseria to nie należy od razu używać wiertła o nominalnej średnicy. Najlepiej po zapunktowaniu wykonać otwór o średnicy ok. 4 mm a następnie rozwiercić go za pomocą wiertła ok. 9 mm. Resztę średnicy można wykonać pilnikiem.

Możemy teraz montować antenę. Przykręcając od spodu nakrętkę sprawdzamy czy nakrętka względnie podkładka mieć będzie idealny kontakt elektryczny z blachą nadwozia. Brak dobrego kontaktu „zaowocuje” natychmiast wprowadzeniem do układu dodatkowej oporności strat. W miejscu styku trzeba całkowicie usunąć warstwę lakieru. Fakt że w chwili montażu zapewnimy dobry kontakt elektryczny nie daje jeszcze pewności, ze stan taki będzie trwał długo, choćby dlatego że usunęliśmy lakier i po kilku dniach zacznie występować korozja. Można temu zapobiec poprzez natrysk specjalnego preparatu o nazwie KONTAKT, który nie tylko zapewni dobre półą-czenie ale także zabezpieczy przed korozją.

Promiennik anteny samochodowej przykręcany jest do stopki specjalną śrubą z nakrętką motylkową. Nie jest to rozwiązanie najszczęśliwsze. Ma wprawdzie zaletę, że antena może być szybko i bez żadnych narzędzi odkręcona ale zaleta staje się wadą jeżeli pozostawimy samochód bez opieki. Po powrocie możemy już nie mieć anteny.

Lepszym wyjściem jest użycie specjalnej nakrętki, która da się odkręcić tylko przy użyciu odpowiedniego przyrządu.

Kabel antenowy prowadzimy i układamy tak, aby wykluczyć jego ocieranie się o ostre krawędzie metalowe. Przetarcie zewnętrznej izolacji, choć początkowo nieszkodliwe, prowadzi w efekcie do przedostawania się wilgoci do wnętrza kabla i pogorszenia jego właściwości elektrycznych.

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.